Doelen weekend

De doelen van het weekend zijn als volgt:

Ontwikkelen van begrip voor het conflict tussen onze mening als Haboniemers en onze mening als Nederlandse burgers:
het Haboniemer loyaliteitsprobleem

Bespreken van hoe het Haboniemer loyaliteitsprobleem naar voren komt bij:

  • De Nederlandse verkiezingen
  • Protesten en demonstraties
  • Discussies met vrienden

Het Haboniemer loyaliteitsprobleem

Als Haboniemer:

  • geloof je in het bestaansrecht van Israël
  • ben je kritisch op de Israëlische regering
  • geloof je in het steunen van linkse Israëlische politieke partijen
  • ben je betrokken bij het creëren van een betere samenleving in Israël

Als Nederlandse burger:

  • ben je tegen discriminatie of haat
  • ben je gefocust op verbetering van de Nederlandse samenleving
  • ben je in twijfel of je je Haboniem, Joodse of pro-Israël identiteit meeneemt in je stem.

Dilemma’s

Zou je deelnemen aan een Nederlandse anti-racisme demonstratie als er een kans is dat er mensen meelopen met Free Palestine vlaggen?

Moeten wij ons uitspreken over anti-semitische tweets van Nederlandse politici? Maakt het dan ook een verschil als je het verder eens of oneens bent met de standpunten van deze politicus?

Wat doe je als Nederlandse politieke partijen dezelfde kritische houding hebben tegenover Israël, maar niet Joods zijn?

Als Israël iets doet dat waar Haboniemers kritisch over zou zijn, maar de Nederlands Joodse gemeenschap viert dat, moet ik me dan uitspreken tegen de Nederlands Joodse gemeenschap?

Ilhan Omar, de Amerikaanse senator, de eerste moslima die in het Amerikaanse congres zat, was kritisch over Joodse organisaties en werd vervolgens heel hard aangevallen op haar uitspraken. De uitspraken bevatte stereotypen over Joden, maar ze had het niet zo bedoeld en bood haar excuses aan. Hoe ga je hier als Haboniemer mee om?

Wij vinden discriminatie heel erg en we hebben het continu over anti-semitische etcetera. Daarentegen is het probleem van islamofobie in Nederland vele mate groter: er zijn meerdere grote politieke partijen die haat zaait tegen de Islam en dat normaliseren. Dingen, die als het over Joden zou gaan, ongehoord zouden zijn, maar die we aan ons voorbij laten gaan nu het de Islamieten betreft.

We zijn tegen het gebruiken van geweld en onderdrukking, zijn ook tegen het beleid van de huidige Israëlische regering, maar juichen wel mensen toe die alijah maken en het leger in gaan.

Oplossing

Als allebei de kanten van het dilemma moeilijk zijn is apathie of niets doen het antwoord?

Finishlijn

Een houding dat het niet meer lekker zit als we er niets van zeggen. Dat we ons goed beseffen dat apathie ook een beslissing is.

Voorstel programmastructuur

Programma 1: introductie identiteiten
Doelen
  • de chanichiem maken kennis met de twee petten: De Haboniemer-pet en de Nederlander-pet.
  • ze kijken naar de momenten waarop ze de ene pet op willen doen en wanneer de ander.
  • ontdekken wanneer ze maar een van beide petten op willen hebben.
Jonge JK suggestie
  • Laat de ene groep de perfecte Haboniemer en de andere de perfecte Nederlander tekenen. Daarna presenteren ze deze en zoeken ze samen de verschillen. Laat ze nadenken op wie ze meer lijken.
  • Laat ze realiseren dat er twee verschillende versies van zichzelf zijn en dat ze op school bijvoorbeeld niet laten merken dat ze veel weten van Israël of Jodendom.
  • Voorbeeld: Als iemand iets raars zegt over Joden of ze dan wel of niet reageren.
Oude JK suggestie
  • Leg de kampregels uit en voeg er een toe: je moet ten alle tijden óf je Haboniemer óf je Nederlander pet op hebben.
  • Je doet scenario’s met de kinderen waarbij het spel is dat ze steeds van pet wisselen. Kies scenario’s uit van de dilemma’s hierboven of relevante situaties uit de levens van de chanichiem.
Programma 2: inzoomen op de Nederlander-pet
Doelen
  • herkennen welk gedrag bij de Nederlander-pet hoort: bv. het Nederlandse nieuws lezen, met je vrienden praten over Nederlandse politici, wat er gebeurt in Nederland.
Jonge JK suggestie
  • Je laat chanichiem een Koningsdag intocht organiseren voor de koning waarbij ze aspecten van de Nederlandse cultuur moeten laten zien. De madrichiem geven de groepjes elk een ander aspect, bijvoorbeeld: zorgen voor de zwaksten, sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, tolerantie, opstaan tegen racisme.
  • Hints waarbij je allerlei eigenschappen van de Nederlander pet opschrijft en dan moet iemand het uitbeelden en de rest het raden. De chanichiem bepalen na het raden of dat een eigenschap of ding is dat hoort bij een goede Nederlander of niet. Zou jij blij zijn als mensen dachten dat dat iets typisch Nederlands was.
Oude JK suggestie
  • Stap 1: eerst krijg je allerlei stellingen over “Een echte Nederlander vindt…”. Bij elke vraag doe je een stap vooruit.
  • Na stap 1 zetten ze een beker neer bij hun positie.
  • Stap 2: daarna doe je een reeks stellingen over dezelfde onderwerpen, maar dan of je ze zelf hebt uitgevoerd. Bij elke vraag doe je een stap achteruit.
  • Dus: “Echte Nederlanders zijn maatschappelijk actief en doen vrijwilligerswerk.” en dan bij stap 2: “Ik heb wel eens vrijwilligerswerk gedaan.”
  • Na het heen en weer lopen vraag je aan de groep of er waarden zijn die misten, die horen bij goed Nederlands burgerschap.
  • Bespreken van de vraag: “Wanneer voel jij je het meest Nederlands?”
Programma 3: inzoomen op de Haboniemer-pet
Doelen
  • herkennen welk gedrag bij de Haboniemer-pet hoort: praten over hoe tof Israël is, kritisch zijn over Israël, Jodendom als iets unieks ervaren, het tof vinden als mensen alijah maken.
Jonge JK suggestie
  • Doe interviews met andere Haboniemers over wie de beste Haboniemer is die ze kennen en waarom ze die zo vet vinden. Verzin een leuke prijs of wedstrijdelement om de chanichiem enthousiast te maken.
  • Doe een soort Lama’s: “Dingen die ik op Haboniem zou doen en thuis nooit.” “Dingen die ik op Haboniem zou doen maar niet op school.”
Oude JK suggestie
  • Doe een soort Lama’s: “Als Nederland geregeerd zou zijn door het mazkiroet en jij bent de mazkir-president.” “Feestjes die je alleen op het moadon zou kunnen houden (en niet op school of in de Tweede Kamer)”
  • Ontwerp je leven alsof je alleen maar op Haboniem zou zitten: een groepje doet je huis, de ander je werk, de ander je vrije tijd en de ander je school. Bespreek de ontwerpen en focus vooral op dat veel mensen het gek vinden dat ze hun Haboniem pet alleen maar op hebben op Haboniem. Wat maakt de Haboniem pet zo anders?
Programma 4: de ruzie
Doelen
  • laten zien hoe vervelend het conflict tussen beide petten is
  • hoe kies je op dit moment tussen je verschillende petten?
  • waarom Haboniemers niet stil zouden moeten blijven
Jonge JK suggestie
  • Je bent in een niet-Haboniem setting en er wordt iets naars gezegd over Joden of Israël, waarom zeg je niks terwijl het je wel kwetst?
  • Je bent op Haboniem en kan niet bij een Nederlandse feestdag zijn of voetbalwedstrijd van het Nederlandse elftal. Wat doe je als je niet beide petten tegelijkertijd op kan doen? Kunnen jullie momenten bedenken waarop jullie het moeilijk vinden om te kiezen?
  • Doe een toneelstuk waarbij je de rol van geheim agent/ninja/onopvallende motherfucker/kameleon kan spelen. Dan klapt er iemand en iedereen weet dat je die pet hebt. Vervolgens draag je je pet met trots en speel je je gedrag als actieve Haboniemer / Nederlander. Bespreek met de kinderen waarom het beter ging nadat ze niet meer onopvallend waren.
Oude JK suggestie
  • Probeer te vragen naar de redenen dat ze hun Haboniem pet niet op hebben buiten Haboniem. Waarom doe je die pet af buiten Haboniem? Zou het niet waardevol zijn om die pet juist op te houden?
  • Benader het conflict door middel van uitdagende dilemma’s die alles van de chanichiem vragen. Bijvoorbeeld de dilemma’s hierboven.
Programma 5: jouw stem
Doelen
  • bepalen wat jouw stem is
  • welke pet jij op doet en wanneer
Jonge JK suggestie
  • Zelfde suggestie als bij oude JK’s, maar zorg dat je eigenschappen gebruikt die ze begrijpen, dus bij NL-pet: “hard werken wordt beloont.” en Habo-pet: “we delen alles wat we hebben.”
  • Geef ze allerlei stellingen over maatschappelijke problemen en laat ze zichzelf plaatsen op twee assen: x-as is eens/oneens, y-as is Nederlander pet/Haboniemer pet.
Oude JK suggestie
  • Je maakt een hele lijst van eigenschappen die horen bij Nederlanders en bij Haboniemers. Elke eigenschap zet je op een briefje. Een kleur is voor de Nederlander pet en de ander voor de Haboniemer pet. Je geeft de chanichiem bijvoorbeeld dertig briefjes en dan moeten ze tien selecteren die ze het beste vinden. Daarna kijk je gezamenlijk naar de verhouding van de kleuren. Eerst vraag je: “Waarom hebben jullie die gekozen?” “Wat vinden jullie van die verhouding?” Stel ze vragen die leiden tot de conclusie dat ze eigenlijk een combinatie van beide eigenschappen willen hebben en dat ze beide petten altijd paraat moeten hebben.
  • Bespreek dat er in Nederland geen politieke partij of gemeenschap is die onze eigenschappen representeert.
  • Bespreek dat je in Nederland dus keuzes moet maken.
  • Bespreek dat als Haboniemers een keuze moeten maken zij in plaats van hun stem te bepalen op basis van beide petten kiezen voor de meest onopvallende pet. Probeer je zoveel mogelijk te beroepen op situaties die we recent zijn tegengekomen: stemmen in de Nederlandse politiek en deelname anti-racisme demonstraties.

Sikkoem

Er zullen altijd twee petten zijn, niet één, dat is voor ons moeilijk, maar niet onoverkomelijk, en die petten blijven allebei waarde houden. Dat is iets heel moois aan Haboniem. We hebben allemaal die twee petten. We moeten niet negeren dat we Nederlandse burgers zijn en dat we dat belangrijk vinden, maar juist leren onze prioriteiten af te wegen, in plaats van je er maar gewoon bij neer te leggen.

Artikelen